Dobry opis, to taki opis, według którego można bezbłędnie przejść całą trasę oraz odnaleźć wszystkie stacje drogi krzyżowej. Co jakiś czas opisy trzeba weryfikować, gdyż zmienia się układ dróg i obiektów w terenie. Poniżej podajemy wskazówki dla osób, które weryfikują aktualność przebiegu trasy oraz jej opis.

1.  Zrób to przed wyruszeniem na weryfikację

  1. Zapoznaj się z przebiegiem trasy.
  2. Zapoznaj się z aktualnym opisem trasy. Przyda się tez wydrukowany opis, aby zaznaczać na nim błędy i propozycje poprawek.
  3. Mapki oraz opisy dla tras o długości powyżej 40 km znajdziesz na stronie internetowej https://trasy.edk.org.pl/?routeStart=Jaros%C5%82aw a dla tras krótszych, tzw. Preludium do EDK na stronie https://edk.opactwo.pl
  4. Na początek sprawdź, czy wszystkie elementy dotychczasowego opisu trasy będą zrozumiale dla osób, które nie uprawiały turystyki pieszej i nie miały kontaktu z mapami turystycznymi. Jeśli sam jesteś osobą często wędrującą w terenie, daj opis do przeczytania znajomemu.
  5. Nanieś w wersji elektronicznej lub zaznacz na wydruku poprawki związane ze zrozumiałością opisu.
  6. Nanieś w wersji elektronicznej lub zaznacz na wydruku zauważone błędy ortograficzne, gramatyczne, stylistyczne.
  7. Na tym etapie nie weryfikujemy zgodności merytorycznej z terenem. Robimy to po wyruszeniu na trasę, według poniższych punktów.

2.  Weryfikacja w terenie

a.     Skrzyżowania, rozwidlenia dróg.

Najwięcej wiadomości o przebiegu trasy zawartych jest we wskazówkach o skrzyżowaniach i rozwidleniach. Podczas weryfikacji trasy zwróć w opisie uwagę na:

  • prawidłowo podany kierunek dalszej wędrówki; w prawo, w lewo, prosto;
  • prawidłowo podana odległość od poprzedniego punktu;
  • zwięzły i czytelny opis miejsca, w którym trzeba skręcić, zmienić drogę.
b.    Aktualność stanu dróg i punktów orientacyjnych

W przypadku dróg asfaltowych i szutrowych mogą wystąpić zmiany przebiegu i modernizacje (ronda, inny układ skrzyżowań, itp.). Jeśli znalazłeś takie miejsca, zmień opis.

W opisie trasy często używa się do orientacji w terenie widocznych elementów otoczenia, np.: skręć w boczna drogę w prawo przy żółtej kapliczce, po prawej stoi drewniany dom z numerem 74, tutaj skręć w lewo.

Sprawdź, czy wymienione obiekty istnieją i czy są łatwo dostrzegalne w nocy. Może dom, który kiedyś był drewniany, jest teraz murowany? Może na domu nie ma obecnie tabliczki z numerem? A może kapliczkę ktoś przemalował na zielono?

c.     Lokalizacja stacji EDK na podstawie opisu

Sprawdź także, czy bez problemu da się według opisu zlokalizować wszystkie stacje drogi krzyżowej.

d.    Zanik dróg polnych i leśnych.

Może się zdarzyć, że w ciągu kilkunastu miesięcy nieużywana droga polna lub leśna zanikła lub zarosła krzakami i jest nie do przebycia. Niedrożność odcinka może też spowodować ogrodzenie terenu lub zaoranie drogi przy łączeniu gruntów. Spróbuj wtedy znaleźć inną drogę, którą można ominąć niedostępne miejsca. Opisz nowy wariant i nagraj ślad GPS. Jeśli nie używasz GPS, ktoś inny pójdzie/pojedzie w to miejsce i zinwentaryzuje zmienioną trasę.

e.    Widoczność elementów opisu w nocy

Znaczna część trasy będzie pokonywana w nocy. Wyjątkiem są ostatnie odcinki trasy, powyżej 30-35 kilometra, bo wtedy już zaczyna się dzień. Najlepszym sposobem weryfikacji jest przejście odcinka trasy również w nocy. Jeśli weryfikacja odbywa się za dnia, spróbuj wyobrazić sobie wygląd otoczenia w nocy. Czy wszystkie opisywane elementy otocznia będą widoczne dla uczestników?

f.      Czytelność i zrozumiałość opisu w terenie

W każdym z miejsc trasy próbuj zweryfikować, czy osoba posługując się opisem, pójdzie właściwą drogą, skręci we właściwym kierunku. Jeśli masz pomysł, zaproponuj zmianę opisu na bardziej pożyteczny dla uczestników EDK.

g.     Korzystanie z urządzeń GPS podczas weryfikacji

Jeśli posługujesz się urządzeniem z nawigacją GPS (smartfon, Garmin, itp.), weź je ze sobą, wgrywając przed wyruszeniem  trasę, którą będziesz weryfikować. Sprawdź też, czy masz dostępną w urządzeniu mapę terenu, przez który przebiega trasa. Włącz rejestrację śladu, po powrocie porównaj go  z oryginałem.

Podczas weryfikacji nie używaj urządzenia do nawigowania po trasie, korzystaj tylko z opisu. Z pomocy GPS skorzystaj tylko w przypadku, gdy opis wyda ci się zupełnie niezgodny z terenem i naprawdę nie wiesz, którędy dalej pójść.

Jeśli nie posługujesz się urządzeniem GPS, to jeszcze lepiej. Będziesz wtedy w położeniu uczestnika EDK, który idzie tylko według opisu. Jeśli podczas weryfikacji dojdziesz do wniosku, że w którymś miejscu przebieg trasy musi ulec zmianie, ktoś inny pójdzie zarejestrować nowy przebieg trasy na podstawie twojego nowego opisu.